Samoocenianie
W Dziecięcej Osadzie staramy się kształcić w dzieciach umiejętność samooceny, krytycznego myślenia i odpowiedzialności za proces nauki, dlatego też staramy się aby każdy materiał z jakim dzieci pracują i z jakiego korzystają umożliwiał im ocenianie własnej pracy, postępów i osiągnięć. Samoocenianie jest narzędziem, które wspiera rozwój samodzielnych, refleksyjnych i odpowiedzialnych uczniów. Pomaga im nie tylko osiągać lepsze wyniki, ale również lepiej rozumieć siebie i swoje potrzeby edukacyjne.
Zalety samooceniania
– Autorefleksja – dzieci regularnie analizują swoją pracę, zastanawiając się nad tym, co zrobili dobrze, a co mogą poprawić. Proces ten wspomaga dzieci w kształceniu krytycznego spojrzenia na własne działania i wyniki.
– Określanie celów – dzieci uczą się ustalać cele krótkoterminowe i długoterminowe, które chcą osiągnąć. Regularne sprawdzanie, jak blisko są osiągnięcia swoich celów, pozwala na lepsze zrozumienie własnego postępu.
– Portfolia – dzieci gromadzą swoje prace w portfolio, które pozwala im śledzić i oceniać swoje postępy w czasie.
– Świadomość własnych procesów myślowych: Samoocenianie pomaga dzieciom zrozumieć, jak się uczą, jakie strategie są dla nich najbardziej efektywne i jak mogą je ulepszać. Dzięki świadomości własnych procesów myślowych, uczniowie uczą się lepiej zarządzać swoim czasem i zadaniami.
– Odpowiedzialność za własne uczenie się: Samoocenianie promuje postawę odpowiedzialności za własne uczenie się, ponieważ dzieci same identyfikują swoje mocne strony i obszary do poprawy.
– Rozwój samodyscypliny: Regularne ocenianie własnej pracy wspiera rozwój samodyscypliny i umiejętności zarządzania sobą.
– Konstruktywna krytyka – Samoocenianie uczy uczniów, jak przyjmować konstruktywną krytykę – zarówno od siebie, jak i od innych – oraz jak na nią reagować w sposób pozytywny i proaktywny.
– Skupienie na procesie, a nie tylko na wyniku: Uczniowie uczą się, że ważny jest proces uczenia się i rozwoju, a nie tylko ostateczny wynik czy ocena.