Jak działamy
Dziecięca Osada, to miejsce edukacji i rozwoju w bliskości, szacunku i uważności na całościowy rozwój dziecka. Bliskie jest nam powiedzenie: “do szkoły przychodzi cały człowiek, a nie tylko jego mózg”, i w myśl tego w naszej przestrzeni dbamy o rozwój edukacyjny, emocjonalny i społeczny dzieci. W naszej Osadzie liczą się dla nas potrzeby wszystkich jej współtwórców: dzieci, edukatorek i edukatorów i rodziców. Ważna jest dla nas równowaga pomiędzy podążaniem za dzieckiem i jego potrzebami, a wyznaczaniem kierunku przez dorosłych, dlatego też dajemy dzieciom dużą swobodę w działaniu, myśleniu, uczeniu się i byciu z poszanowaniem zasad, które panują w otaczającym nas świecie.
Wychodzimy poza schematy myślenia o tym, czym jest nauka w szkole i jak ma wyglądać szkoła. Realizujemy własny pomysł na edukację w oparciu o pedagogikę Montessori, założenia porozumienia bez przemocy (NVC), rodzicielstwa bliskości (RB) uwzględniając przy tym najnowszą wiedzę z zakresu neurobiologii i procesów uczenia się.
Jacy Jesteśmy
Nie mamy dzwonków, ocen, presji na wynik, porównywania się z innymi, przeludnionych klas, anonimowych dzieci, anonimowych trudności, prac domowych itd.
Mamy natomiast pełną pasji, wspierającą kadrę, indywidualne podejście do dziecka, społeczność, niespożyte pokłady empatii, otwartości na drugiego człowieka i elastyczności w byciu z nim, akceptację na różności, bliskość emocjonalną i dostępność, twórcze podejście do rozwoju człowieka i procesu pogłębiania wiedzy, cudowne pomoce, wspaniałą domową przestrzeń, sale do eksploracji i zdobywania wiedzy, przestrzeń do pobycia samemu i własny ogród.
Jak wygląda nauka w osadzie
W Dziecięcej Osadzie nauka bazuje na pedagogice Montessori. Dzieci poznają i zdobywają wiedzę poprzez zaspokajanie naturalnej ciekawości świata, poprzez własne doświadczenia, eksperymenty, otwartość na nowatorskie pomysły, stawianie odważnych hipotez czy trudnych pytań. Metody, które wykorzystujemy podczas zajęć to min.:
-
praca własna z materiałem Montessori,
-
Wielkie lekcje Montessori,
-
aktywne warsztaty/wydarzenia
-
stacje badawcze,
-
praca projektowa,
-
eksperymenty,
-
dyskusje, debaty i kręgi Montessori
-
wycieczki.
Sposób pracy z dzieckiem wypływa wprost z jego potrzeb, możliwości i zainteresowań. Dzięki temu dzieci nie tracą zapału do zdobywania wiedzy, a pozostają we wciąż rosnącej fascynacji.
Czy jesteśmy szkołą?
Formalnie nie jesteśmy szkołą, a przestrzenią edukacji w bliskości wspierającą rodziców, którzy zdecydowali się przenieść swoje dziecko do edukacji domowej.
Nasze dzieci zapisane są do szkół wspierających edukacje domową, a na co dzień uczą się z nami. Dzieci raz do roku zdają egzaminy klasyfikacyjne i na ich podstawie otrzymują oceny końcowe i świadectwo. My przygotowujemy dzieci do egzaminów, rodziców natomiast wspieramy w procesie przeniesienia dzieci do edukacji domowej. Proces ten jest bardzo prosty i nie wymaga dużych formalności.
Jak wspieramy rodziców
Ważne są dla nas relacje z rodzicami, dlatego współpracę z nimi uważamy za najistotniejszy element, który pomaga nam zrozumieć sytuację i potrzeby dzieci. Z rodzicami jesteśmy w stałym kontakcie i na bieżąco omawiamy wszystkie ważne sprawy dotyczące dzieci oraz działania. Rodzice otrzymują od nas wsparcie w postaci:
-
kontaktu z edukatorką/edukatorem swojego dziecka, psychologiem czy dyrekcją.
-
dyżurów osób edukujących, podczas których rodzice mogą uzyskać informacje dotyczące postępów swojego dziecka,
-
warsztatów i szkoleń z zakresu wiedzy dotyczącej obszarów rodzicielstwa, samorozwoju, które organizujemy i które polecamy,
-
wspólnych uroczystości i spotkań, aby tworzyć bliską sobie i wspierającą się społeczność.