W zgodzie z gotowością dziecka i rodzica
Adaptacja w Dziecięcej Osadzie jest procesem opartym na zaufaniu, współpracy i dostosowaniu do indywidualnych potrzeb dziecka, co ma na celu, w konsekwencji stworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska edukacyjnego. Proces adaptacji jest zaplanowany tak, aby dzieci czuły się komfortowo i bezpiecznie w nowym środowisku.
Oto jak może wyglądać ten proces:
– Elastyczne godziny przyjścia – aby stopniowo móc przyzwyczaić się do nowego środowiska dzieci w procesie adaptacji mogą mieć elastyczne godziny przyjścia.
– Obecność rodziców – rodzice mogą pozostawać z dzieckiem w szkole przez kilka pierwszych dni lub tygodni, w zależności od potrzeb dziecka.
– Stała obecność opiekuna – każde dziecko ma swojego stałego opiekuna (kluczowego nauczyciela), który jest odpowiedzialny za jego adaptację i z którym buduje silną więź.
– Obserwacja i reakcja – nauczyciele i psycholog obserwują dzieci i reagują na ich potrzeby emocjonalne, oferując wsparcie w momentach trudnych.
– Dostosowanie tempa adaptacji – proces adaptacji jest dostosowywany do tempa, jakie jest komfortowe dla każdego dziecka.
– Regularna komunikacja – rodzice są informowani o postępach adaptacyjnych swojego dziecka i zachęcani do dzielenia się swoimi obserwacjami i troskami.